Aktualizacja 11 lutego 2022

Włamania i kradzieże

Myjnie dostępne 24 godziny na dobę stają się celem włamywaczy – przede wszystkim rozmieniarek. Są to na ogół ludzie wiedzący gdzie należy forsować mechaniczne zabezpieczenia urządzenia aby szybko ukraść kilkaset złotych. Szkody w rozmieniarce zwykle znacznie przewyższają wartość ukradzionych banknotów.
Poniżej, na zdjęciach, historia dodatkowego zabezpieczenia kasety, która powstawała w wyniku doświadczeń z 2 włamań w dwóch różnych myjniach.
Po pierwszym włamaniu pomysłem było zainstalowanie dodatkowego wspornika, który miał uniemożliwić (oczywiście w krótkim czasie kilku minut) dostanie się do kasety z banknotami. Pomysł ten okazał się nieskuteczny – złodziej o 3 nad ranem mocował się aż 10 minut i niestety nie został spłoszony.
Po tym zdarzeniu powstał pomysł zainstalowania czujnika otwarciowego podłączonego do alarmu i monitoringu ochrony. Przy pierwszej próbie forsowania dostępu do kasety czujnik uruchomi alarm co powinno spłoszyć sprawcę i nie spowodować szkód i kradzieży.

Prosimy o nadsyłanie uwag i Państwa pomysłów do tego tematu

Błędy w działaniu

  • Źle wydaje monety – np. klient wkłada 20 zł, a dostaje 15 zł albo odwrotnie – wkłada 20 zł, a dostaje np. 23 zł
    • Błąd oprogramowania, który nie występuje często i regularnie
      • Należy co jakiś czas, profilaktycznie w menu serwisowym rozmieniarki wybrać opcję „przywróć ustawienia fabryczne”
    • W którymś z hopperów wadliwa moneta zablokowała go i ten rodzaj monet przestał być wyrzucany
      • Zdiagnozować problem przez rozmienienie większego nominału banknotu
      • Sprawdzić czy pomyłkowo do danego hoppera nie została wrzucona moneta o innym nominale
    • Zawilgocenie monet – monety silniej przywierają do wyrzutnika, „kleją się” do siebie. Może to być spowodowane po prostu wrzuceniem kilku mokrych monet lub nawet bardzo zwiększoną wilgotnością wnętrza rozmieniarki. Należy w tym wypadku wyjąć wszystkie monety, osuszyć je, a także osuszyć elementy hopperów i sprawdzić, czy zwiększona wilgotność nie wynika z zatkanych otworów wentylacyjnych w kontenerze technicznym.
    • Uszkodzony przewód łączący hoppery ze sterownikiem lub sam sterownik, ewentualnie poluzowane lub zanieczyszczone styki.
      To co może zrobić użytkownik to sprawdzenie stanu styków. Jeśli to nie pomoże należy skontaktować się z serwisem.
      Pomocną informacją w zdiagnozowaniu problemu przez serwis będzie stwierdzenie:
      • czy błąd powstaje stale w jednym rodzaju monet, czy w kilku losowo
      • czy błąd powtarza się stale przy każdym wydaniu monet czy nieregularnie
    • Zawilgocony lub w inny sposób niestandardowy banknot jest zaciągany przez czytnik jednak rozmieniarka nie chce go przyjąć do operacji i próbuje go wysunąć jednak banknot „przykleja się” wewnątrz zasobnika i ostatecznie nie jest zwracany klientowi i przy tym rozmieniarka nie wydaje monet.
      Należy wyjąć wszystkie banknoty, przeliczyć, przejrzeć zasobnik – tam zapewne znajdzie się brakujący banknot.
  • Moneta w okienku na banknoty (!)
    Klient włożył monetę, najczęściej 5 zł, w okienko na banknoty i zablokował rozmieniarkę. Moneta blokuje dostęp dla banknotów, ale na wyświetlaczu nie pojawia się żaden komunikat, rozmieniarka nadal jest jakby czynna.
    • Zaleca się codzienne sprawdzanie okienka.
    • Do wyciągnięcia monety należy użyć drutu wygiętego w kształt litery „L” lub cienkiego klucza imbusowego.
  • Rozmieniarka nie przyjmuje banknotów
    Wyjątkowo problemem może być jakiś rodzaj przerwy w transmisji sygnału/zasilania z płyty głównej do modułu przyjmującego banknoty – objawia się to tym, że nie działa podświetlenie szczeliny do wsuwania banknotów.
    W tym wypadku należy:
    – wyłączyć i włączyć zasilanie rozmieniarki (odczekując ok. 30 sek. przed włączeniem)
    – przejrzeć kabel łączący moduł z płytą główną czy ewentualnie nie uległ rozłączeniu.
    Zwykle jednak nieprzyjmowanie banknotów wynika z powodu zablokowania modułu przyjmującego banknoty przez pomięty, zniszczony banknot.
    Sytuacja może wyglądać nawet tak, że w module są 2 banknoty. Pierwszy został przyjęty w tym sensie, że monety zostały wydane, ale banknot nie został prawidłowo umieszczony w zasobniku. Kolejny klient wkładając pomięty banknot już nie uzyska monet, a tylko bardziej zablokuje moduł.
    • Należy dokładnie przejrzeć stan zasobnika od strony wewnętrznej i usunąć wszystkie banknoty
    • Niekiedy należy nawet wymontować moduł aby usunąć fragmenty banknotów